Vasútvonalunk 100 éves ünneplésének kulissza-titkai

 

A kezdetek

A nosztalgia-vonat és az idei ünnepség szervezése 2008 áprilisában kezdődött. Segítségünkre volt, hogy a MÁV Nosztalgia kft. igazgatójának (Szendrey András) könyvespolcán ott sorakoztak Pattantyús-Á. Géza: Gépész- és Villamosmérnökök Kézikönyve-sorozatának példányai. Innentől kezdve bizonyos volt, hogy közösen meg tudjuk szervezni a gőzössel vontatott, hagyományos kocsikkal felszerelt nosztalgia-vonatot, amit ez a kft. tud összeállítani és indítani.

Utána felkerestük a MABEOSZ Vasútmotívumgyűjtő Önálló Szakcsoportot (Parragh Péter), akik évente rendszeresen számon tartják a vasúti évfordulókat, és ünnepségeket szerveznek annak érdekében, hogy az adott vasútvonal életben maradjon. Ők tartják a kapcsolatot a Magyar Posta Zrt.-vel, lehetőség szerint „kiverekedve” képeslapok kiadását, elsőnapi és emlékbélyegzők elkészítését. Ez a „vasút-bolond” társaság nagy segítségünkre volt a szervezésben.

A Balatonparti Fürdőegyesületek Szövetsége (Basa István) azonnal az ügy mellé állt, és magas színvonalon végezte az egyes önkormányzatok tájékoztatását, az ünneplésre való buzdítását.

Mint kezdeményező szervező, az Ábrahámhegyi Fürdőegyesület nevében, a fenti három csapattal tartottam a kapcsolatot, katalizátorként. Több mint száz e-mailt és levelet küldtem az egyeztetés folyamán, az előbbieken kívül, az érintett önkormányzatoknak a közös ünneplés megvalósítása érdekében. Miután az ígéret meg volt a vonat indítására, a legfontosabb dolog a pénz összegyűjtése és a menetrend egyeztetése volt – beleértve az állás-időket, a kereszteket, a mozdony feltöltését, stb.

 

Megvalósulás 2009. június 27.

Nem várt, nagy létszámú (100-300 fős) érdeklődés fogadta minden állomáshelyen a vonatot. A járat már az első állomásra, Kenesére pár perc késéssel érkezett Megvártuk! A rendezvény már előbb elkezdődött és nagy sikert aratott a vonat megérkezése! Innentől kezdve sorra rövidíteni kellett az egyes helyek megállási idejét a menetrendszerű járatok biztosítása miatt. Fűzfőn is nagy előkészülettel és létszámmal, megfelelő programmal várták a füstöst. Almádi kitett magáért, nagyszámú érdeklődő mellett komoly programot is szerveztek. Alsóörsön kiállítással készültek, a vonat ünneplésére kevés idő maradt, de itt is sokan voltak. Csopak egy vágányos (nincs kitérő), megálltunk megsimogatni a 375-öst és máris tovább kellett indulni. Arácson emléktáblát avattunk a MÁV képviselőivel közösen az évforduló emlékére. (Ez a megállóhely-épület őrizte meg leginkább eredeti formáját.) Füreden hosszabb ideig kellett állni, itt töltötték fel a gőzmozdonyt vízzel. Sok érdeklődő volt, de az ünnepi műsor nem igazán volt felkészülve a vonat hosszabb várakozására, végül amúgyis indulni kellett a menetrend betartása érdekében.

Zánka-Gyermekvárosnál 20 gyerek szállt fel a vonatra, emiatt 2 percet állt a vonat. Az ünneplés Zánka-Köveskál állomáson zajlott nagy létszámú résztvevővel. Révfülöpnek 20 perc jutott, nagyszerűen ünnepeltek. Innen kellett bejelenteni Ábrahámhegynek, hogy jövünk ám és mennyit késünk…

 

Ábrahámhegy

Fél kettőre hirdettük az ünnepséget, 2 órára vártuk a vonat megérkezését. Az érdeklődők már negyed kettőkor gyülekeztek. A várakozási időt a Mayossa Hagyományőrző Egyesület és a Kismakkos Néptánc együttes táncosai, Inoka Győző és barátai népzenei kíséretével töltötték ki. Ballagi Farkas, a Fürdőegyesület elnöke, a vasúti vonal és megállóhelyünk történetét ismertette , felhívva a figyelmet a váróteremben lévő vasúti kiállítás megtekintésére . Amikor megérkezett az értesítés a vonat érkezéséről, Vella Zsolt, polgármester értékelte a vasúti ünnepség fontosságát , köszöntve a jelenlévőket és megköszönve a szervezők munkáját. A legnagyobb élmény természetesen a vonat érkezése volt , amikor mindenki felszállhatott a korabeli kocsikra gyönyörködni, a gyerekek a „csühögő” mozdony berendezéseit kívülről és belülről is megnézhették. Mindössze 5 percig állt itt a vonat, de ekkor már többen felszállhattak a helyiek közül is, hiszen volt hely. Az ábrahámhegyi ünneplésen legalább annyi érdeklődő volt jelen, mint más nagyobb állomásokon. A szervezés sikeressége köszönhető Vella Zsolt, polgármesternek, Zolnai László, néptánc szervezőnek, Pattantyúsné Gábriely Mária, megbízott helyi szervezőnek és Ballagi Farkas előadónak. (Herceg Zoltán kitűnő fotói az eseményről megtekinthetők Ábrahámhegy honlapján.)

 

A nosztalgia-vonat további útja

Badacsonytomajra nagyjából időre érkeztünk, itt is nagy létszámú érdeklődő várta már vonatot és az ünnepi beszéd a polgármester részéről nem a vasúttörténetről szólt (ami már több helyen elhangzott), hanem a polgármester úr saját, vasutas élményeiről. Továbbhaladva Badacsonytördemicen meg kellett állni vonatkereszt miatt, és közben kiderült, hogy kevés a víz a gőzmozdonyban. 5 km hiányzott Tapolcáig. Megint csúszunk. Senki nem volt ideges, nem reklamált, jó hangulatban beszélgettünk a várakozási idő alatt.

Tapolcáról küldtek egy Dieselt , ami bevontatta az egész szerelvényt az ott már egy órája várakozó, ünneplésre készülő közönség nagy örömére. Nagyszerű programmal vártak, emléktábla-avatással egybekötve és utána még fogadás is volt, ahol sokan részt vehettek.

A visszaindulás igen későre csúszott, mert kiderült, hogy a mozdonyt kézzel(!) kell megfordítani, mert elromlott a forgatógép (szerencsére öt fiatalember jelentkezett a feladatra). A vízfeltöltés is sokáig tartott, mert a régi töltődaruk már nem működnek, tűzoltó-csöveken keresztül tudják csak feltölteni a mozdonyt az épp aktuális víznyomásnak alárendelve.

A vonat este 8 óra körül ért vissza Ábrahámhegyre, ahol külön kérésre megállt, hisz legalább tíz ábrahámi utas szeretett volna leszállni . Mi megérkeztünk, a vonat ment tovább.

 

Összefoglalás

Mi értelme volt ennek az ünnepség-sorozatnak? Hogy a Balaton északi partja mentén, 12 helyen összesítve 2-3000 ember ünnepelt?

- Talán felismerés is született a résztvevőkben, hogy miért fontos a vasút.

- Talán ezentúl jobban megbecsüljük vasútvonalunkat, állomásépületeinket.

- Talán nagyobb összefogás is kialakul az ugyanazon a napon ünneplő települések vezetői között a vasút megtartása és megfelelő működtetése érdekében.

- Talán a MÁV is komolyabban veszi a jövőben ennek a vonalnak az igényeit és a karbantartást, felújítást.

 

Zárszó

A vonat este fél 10 helyett éjjel 1 órakor érkezett Bp. Kelenföldre.

Eddig még senki sem mondta, hogy elégedetlen a nosztalgia-vonatos megemlékezés és ünneplés eseményeit illetően.

Legkésőbb 100 év múlva, de remélem, sokkal hamarabb, újra találkozhatunk.

 

Papírra vetette 2009. júliusában: Pattantyús-Á. Miklós